Hodnotenie rozprávanie

 
Hodnotenie rozprávania 
 
 
1. Vonkajšia forma ............................................................................................................... 4 body 
 celková úprava 
 prepísanie práce z konceptu do čistopisu 
 čitateľnosť (zreteľné rozlíšenie veľkých a malých písmen, dôsledné dodržiavanie 
diakritických znamienok) 
 zreteľné grafické členenie odsekov 
 čistota textu – bez škrtania 
 dodržiavanie okrajov 
 dodržanie rozsahu 
 
2. Vnútorná forma ............................................................................................................ 20 bodov 
 obsah ................................................................................................................................. 4 body 
 dodržanie témy 
 príbeh s pointou 
 kompozícia ........................................................................................................................ 4 body 
 uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy) 
 vnútorná stavba epického diela (zápletka, zauzľovanie deja, vyvrcholenie deja, 
nečakaný obrat v deji, rozuzlenie; pri jednoduchom rozprávaní – úvod, jadro, záver, 
t. j. udalosť zachytená v časovom slede) 
 členenie textu na pásmo rozprávača a pásmo postáv 
 jazyk ................................................................................................................................... 4 body 
 správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú 
formu (slohový útvar) 
 syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov 
 rôznorodosť syntaktických prostriedkov 
 použitie častíc, citosloviec 
 pravopis ............................................................................................................................. 4 body 
 0 – 2 chyby.....4 body 
 3 – 6 chýb.......3 body 
 7 – 10 chýb.......2 body 
 11 – 14 chýb.......1 bod 
 15 a viac chýb....0 bodov 
 štýl ...................................................................................................................................... 4 body 
 rôznorodosť modálnej stavby viet 
 tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný, nižší) 
 pútavosť 
 
3. Celkový dojem .................................................................................................................. 4 body 
 celkové vyznenie práce 
 práca by nemala obsahovať: 
 nelogické názory, 
 protispoločenské postoje, 
 antihumánne a neetické názory, 
 názory propagujúce poškodzovanie ľudského zdravia, 
 iné.

 

Ako napísať rozprávanie?
Rozprávanie je podstatnou zložkou umeleckého štýlu. Rozprávačské postupy sú v povestiach, rozprávkach, v románoch, v publicistickej tvorbe, životopisných dielach. 
 
Pri rozprávaní sa sústreďujeme na udalosť, ktorá sa odohrala.
 
Pri písaní si treba uvedomiť: 
1.-písať príbeh s pointou 
2.-rešpektovať vnútornú stavbu epického diela / zápletka, zauzľovanie deja , vyvrcholenie deja, nečakaný obrat v deji , rozuzlenie /
3.-pri jednoduchom rozprávaní – úvod, jadro , záver – to znamená udalosť zachytená v časovom slede 
4.- text treba členiť na pásmo rozprávača a pásmo postáv. 

KOMPOZÍCIA
Rozprávanie môžeme začať tak, že vykreslíme prostredie alebo krajinu, kde sa príbeh bude odohrávať.
Zoznámime poslucháčov s osobami, ktoré v príbehu vystupujú.
Potom rozvinieme príbeh.
Uvedieme konflikt.
Nakoniec pouvažujeme , ako a prečo k nemu prišlo , alebo aký bude mať dosah .

Pri rozprávaní sa dodržiava tento postup:
Príbeh sa otvára. 
Nasleduje zápletka.
Zápletka sa stupňuje.
Zápletka sa rozuzlí.

POZNÁMKA:
PRIAMA REČ : - je doslovným citovaním reči postáv , preto sa dáva do úvodzoviek a obyčajne sa vyčleňuje aj do samostatného odseku . Úvodzovky v umeleckých dielach nahrádzame pomlčkami ./ „ Prečo si taká ako ja ?“ vrčala Janka. 
  „A ty si prečo taká ako ja ?“ nedala sa Danka.
   „Môžeš byť inakšia !“
Priama reč využitá v dialógu : Ráno, tesne pred príchodom Veroniky, som sa díval na nákladné vojenské autá, uháňajúce k horám. Podistým nejaké cvičenie. A Veronika, len čo vstúpila dnu, začala hovoriť o bratovi .Bola rozčarovaná do krajnosti ,celá bez seba sa opýtala :
-Bol tu... čo?- A bez toho, že by som bol odpovedal, pokračovala skoro zúrivo : - Viem , že tu bol. – Tak prechádzal popred okná , sklo sa zachvelo .
 
Sprievodnou časťou priamej reči je uvádzacia reč, ktorou autor prejavy nielen uvádza, ale ich aj komentuje, dopĺňa 
a upravuje„Vivat a vivat, kde budeme bývať,“ ozvalo sa z druhého boku záhrady.  Ivan sa ponáhľal jej zakričať : 
„ Maš , Mara , maš!“ 
Polopriama reč je cudzou osobou – rozprávačom doslovne referovaná myšlienka. Emil darmo hovoril Galovi a strýcovi, že ani baran nemôže byť taký sprostý ako oni a že sa mu nemuseli miešať do vecí .Rozumu nemajú ani za päták .On si vybral dolnianskych muzikantov ,on si ich rozkázal , a dosť .Čo len apo môžu vedieť, kto ako vie hrať?

© 2014 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma!Webnode